menusearch
hamrahmoshaver.ir

اثر فاصله‌گذاری

جستجو
۱۳۹۷/۱۲/۲۳ پنج شنبه
(0)
(0)
اثر فاصله‌گذاری
اثر فاصله‌گذاری

🔴 اثر فاصله‌گذاری
🔶️ ساده‌ترین روش برای جذب انبوه اطلاعات استفاده از اثر فاصله‌گذاری است. پژوهشگران این روش را در میان یافته‌های گوناگون در زمینه‌ی یادگیری «یکی از چشمگیرترین پدیده‌ها» می‌دانند.
.
🔷️ وقتی چیز جدیدی یاد می‌گیرید مغزتان این آموخته‌ی جدید را در نورون‌ها ذخیره می‌کند. سپس این نورون‌ها با نورون‌های حاوی دانسته‌های پیشین ارتباط برقرار می‌کنند و شبکه‌ای از معانی به‌هم‌پیوسته را شکل می‌دهند، اما تقویت این نورون‌ها و گسترش شبکه‌ی معنایی با یک بار تلاش کار آسانی نیست. به عبارتی برای مغز ممکن نیست که گذرگاه‌های عصبی را تنها در یک روز به حدی گسترش دهد که آموخته‌های جدید برای همیشه در ذهن ذخیره بشوند (برای همین نیاز به تکرار داریم). به همین دلیل اگر موضوعی را طی یک یا دو روز به سختی مطالعه کنید، با اینکه ساعت‌های طولانی را صرف مطالعه کرده‌اید، به نتیجه‌ی مناسبی در به‌ یادآوردن آن مطالب نخواهید رسید.
.
🔶️ پژوهش‌ها نشان‌ داده‌اند اگر مغز را در معرض اطلاعات جدید بگذارید و سپس دستِ‌کم یک روز تا مطالعه‌ی بعدی صبر کنید، به نتیجه‌ی بهتری در به‌ یاد‌آوردن آن اطلاعات می‌رسید. در این مدت مغز فرصت می‌یابد تا ارتباطات عصبی شکل‌گرفته را تقویت کند؛ بنابراین دفعه‌ی بعد که در معرض همان اطلاعات قرار می‌گیرد از نظر فیزیکی برای استحکام ارتباطات آمادگی بیشتری دارد.
.
🔷️ مثلا مطالعه‌ی موضوعی طی یک هفته، روزی یک بار بهتر از مطالعه‌ی ۳۰ باره‌ی آن در یک یا دو روز است. با اینکه تکرار کمتری داشته‌اید، اما همگام با روند طبیعی مغز برای ذخیره‌سازی اطلاعات پیش رفته‌اید. در مورد کنکور و هنگامی که یک سال برای آماده‌سازی فرصت دارید، شرایط کمی متفاوت، اما اصول و مبانی یکسان است. در روند مطالعه‌ صحیح برای کنکور باید به دفعات و با فاصله‌ اطلاعات لازم را به مغزتان ارائه کنید.
.
⚠️ نکته برنامه ریزی دوران نوروز: کنکوری‌های عزیز می‌تونید برای برنامه جمع‌بندی دوران طلایی نوروز خودتون، بین برنامتون فاصله ایجاد کنید. یعنی روز اول یک مبحث رو مطالعه کنید، اما در اون روز تست نزنید و روز دوم تست های اون مبحث رو کار کنید و نکاتی رو که خوب یاد نگرفتید دوباره مطالعه کنید.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
شرکت سازنده